pengikut smiLe

Friday, December 16, 2011

hari Jumaat...

Sahabat,
Marilah kita sama-sama kita menfaatkan malam dan hari Jumaat untuk kita mempertingkankan amal ibadah, berdo'a dan berselawat kepada Nabi s.a.w. Hari Jumaat adalah hari kebesaran umat Islam. Terdapat banyak pahala , ganjaran dan keistimewaan yang dinyatakan dalam hadis-hadis Nabi s.a.w khusus untuk umat Islam yang mengharapkan keredhaan Allah s.w.t. Semoga kalian semua beroleh keberkataan dan sentiasa dirahmati Allah s.w.t. dalam amalan soleh yang kalian kerjakan.

Sunday, December 11, 2011

gerhana bulan...

Alhamdulillah  dapat juga tengok gerhana bulan malam tadi.Subhanallah sungguh unik ciptaan Allah swt. Walaupun semalam agak mendung,tapi aku dapat melihat gerhana bulan depan rumah je dengan dia secara live.Sumber yang aku terima dari internet mengatakan gerhana bulan penuh akan berlaku sekitar jam 8.30-10.30 malam.So,kami tengok antara jam 9 hingga 10 malam.Gerhana bulan penuh.Syukut alhamdulillah hanya itu yang mampu kami ucapkan...

Friday, December 9, 2011

jodoh dan takdir...


Selalu Aku Berdoa Kepada Yang Maha Esa
Moga Dikurnia Seorang Ratu Di Jiwa
Tempat Untuk Kucurahkan Segala Rasa
Perasaan Yang Tersimpan Seribu Satu Makna

Di Kala Aku Keseorangan
Dia Penghibur Dan Jua Peneman
Hati Yang Sayu Tidak Kesepian
Duka Dan Lara Tiada Keresahan

Ya Allah Tidak Ku Pinta Yang Menawan
Tidak Kuharap Yang Hartawan
Bukan Jua Kerna Kedudukan
Cuma Ku Damba Insan Yang Sepadan

Kasihnya Sejati Bukannya Kerna Paksaan
Biarpun Derita Yang Menjadi Rintangan
Ketulusannya Yang Tiada Bandingan
Tercipta Ayu Indahnya Peribadi Insan

Wednesday, December 7, 2011

kita ni kan tanah...


Hidup perlu diteruskan
Walaupun pada hakikatnya pahit kerana persepsi manusia
Sekiranya aku menjengkelkan kehidupan kamu
Dengan rasa rendah diri aku pohon maaf..
Diri tak sesempurna kamu
Yang sentiasa indah dan bahagia

Halalkan makan dan minum ku
sekiranya aku ada menggunakan hasil kamu
Mintalah dariku
sekiranya kau mahu
Tak perlu dicoret coret
Berlaku jujur lah dengan ku
sekiranya ada ketidakpuasan hati dalam diri
Aku pun manusia
Kesilapan sering terlepas pandang

Terpulanglah pada mata kaca kamu
yang menilai diri orang lain
Sebaiknya aku diam dan membawa diri
jauh dari kau..kau... dan kau...

Saturday, December 3, 2011

beruntungnya seorang wanita yg ada rahim..

1.) Dia bekerja denganTuhan..jadi 'kilang 'manusia.Tiap-tiap bulan  
dia diberi cuti bergaji penuh..7 sehingga 15 hari sebulan dia tak wajib sembahyang tetapi Allah anggap diwaktu itu sembahyang terbaik darinya. 

2.) Cuti bersalin juga sehingga 90 hari.Cuti ini bukan cuti suka  hati
tapi,  cuti yang Allah beri sebab dia bekerja dengan Allah..Orang lelaki
tak ada  cuti dari sembahyang...sembahyang wajib baginya dari baligh sehingga habis nyawanya.. 

3.) Satu lagi berita gembira untuk wanita,sepanjang dia mengandung
Allah   sentiasa mengampunkan dosanya..lahir saja bayi,seluruh dosanya habis.. Inilah nikmat Tuhan beri kepada wanita, jadi kenapa perlu takut nak beranak? 

Marilah kita pegang kepada tali Allah.  
Seandainya wanita itu mati sewaktu bersalin,itu dianggap mati syahid..  
Allah izinkan terus masuk Syurga..Untuk orang kafir dia tak dapat masuk  Syurga tapi Allah beri kelonggaran siksa kubur.  

4.) Untuk peringatan semua wanita yang bersuami:seluruh  
 kebaikan suaminya,semuanya isteri dapat pahala tetapi dosa-dosa suami dia tak tanggung. 

5.) Diakhirat nanti seorang wanita solehah akan terperanjat dengan
Pahala extra yang banyak dia terima diatas segala kebaikan suaminya yang tak disedari.. 

Bila dia lihat suaminya tengah terhegeh-hegeh di titian Sirat,dia tak
nak masuk syuga tanpa suaminya,jadi dia pun memberi pahalanya kepada suami untuk lepas masuk syurga. 

Didunia lagi, kalau suami dalam kesusahan isteri boleh bantu tambah
lagi di akhirat.Kalau seorang isteri asyik merungut,mulut selalu muncung terhadap suami dia tak akan dapat pahala extra ini. 

6. )Manakala suami pula mempunyai tugas-tugas berat didalam dan diluar rumah, segala dosa-dosa anak isteri yang tak dididik dia akan tanggung ditambah lagi dengan dosa-dosa yang lain. 

Dinasihatkan kepada semua wanita supaya faham akan syariat Allah agar tidak derhaka denganNya. 

Dan semua lelaki fahami hati naluri seorang wanita & isteri agar tidak  
derhaka denganNYA........ 

ombak rindu...


Adaptasi dari sebuah novel terlaris di Malaysia.

disember yang sibuk...

Assalamualaikum dan salam ceria buat semua...Syukur alhamdulillah masih diberi peluang untuk menarik nafas di bumi bertuah nie.Hari ni dah pun 3 Disember,sekejap betul masa berlalu.Pejam celik pejam celik dah pun sampai hujung tahun.Tinggal beberapa hari jer muncul tahun 2012..masih banyak urusan yang perlu diuruskan begitu juga dengan urusan seharian dirumah.Bulan Disember nie dah pasti bulan yang sibuk untuk kami sekeluarga...

Monday, November 28, 2011

enam puluh dua...


selamat hari lahir ke-62 untuk abah tersayang,Ibrahim bin Rostam.Semoga dipanjangkan usia,dimurahkan rezeki,beroleh kesihatan yg baik dan bertambah bahagia bersama emakku...

sepi...


kenapa kau datang lagi..
kenapa kau muncul lagi dalam hidupku..
adakah kerana kau amat merindui aku..
aku faham sepi..
bagaimana perasaannya bila kita merindui seseorang..
bagaimana pilunya hati dan sunyinya jiwa...
bagaimana rasanya bila kita kehilangan
sesuatu yang kita cintai dan sayangi

sepi..
kini kau punyai aku..
kau ambillah hatiku..
kau bentukkanlah jiwaku...
aku tak ingin hati ini lagi..
aku tak ingin jiwa ini lagi..
aku tak mahu apa-apa..

sepi...
kenapa kini baru engkau hadir..
mengapa tidak dahulu,.,,
mengapa kau tinggalkan aku dahulu..
mengapa sepi...
kerana engkau tinggalkan aku dahulu..
maka terjadilah ia seperti ini.
         
sepi...
andai dulu kau bersama aku..
maka tidak ada hati ini untuknya...
tapi kini hati ini telah mati untuknya..
hati ini telah dikunci olehnya..
hati ini amat mencintainya.

sepi..
aku menangis lagi sepi..
aku rebah lagi sepi..
aku tidak mahu hidup dalam kegelapan ini sepi..
aku tidak mahu kesunyian ini sepi...

sepi...
ambillah hatiku..
ambillah jiwaku..
 ambillah jasadku..
aku serahkan segalanya padamu ...

Sunday, November 27, 2011

manusia tak sempurna...

Bila kita bersuara,orang kata kita melebih lebih..
Bila kita berdiam,orang pijak kepala kita..
Bila kita rajin, orang kata kita power,show off dan sebagainya..
Bila kita ada emergency,orang kata kita lari dari nak buat kerja..
Bila kita tanya,orang kata nak tak nak..
Bila kita tak tanya,orang kata kita tak amik kisah..
Bila kita bagi idea,orang kata kita memandai mandai..
Bila kita senyap,orang kata kita tak menyumbang..
Muhasabah lah sebab kita ni manusia,tak sempurna..

selamat tahun baru 1433H...

 SALAM AWAL MUHARAM 1433 HIJRAH
Semoga kita akan sentiasa diberkati dan mendapat rahmatNya...amin.

Malaysia vs Bahrain...

selamanya...
Jentera serangan skuad Olimpik negara menjadi tumpuan utama jutaan rakyat Malaysia bagi memburu gol kemenangan diStadium Bukit Jalil malam ni.Malah ini adalah detik terbaik kepada barisan penyerang negara membuktikan kemampuan selepas dikritik pelbagai pihak kerana kegagalan meledak gol pada Sukan Sea Indonesia dan bertemu Syria Rabu lalu.
Situasi memang sukar untuk skuad negara akibat kecederaan beberapa tonggak utama yg sering menjadi sandaran menjaringkan gol.Skuad Olimpik negara dan Bahrain perlu menang bagi memburu sekurang kurangnya tempat kedua Kumpulan C Kelayakan Sukan Olimpik 2012 Zon Asia.

Saturday, November 26, 2011

kahwin sana sini...

selamat pengantin baru pada kawan-kawanku yang telah selamat melangsungkan perkahwinan...semoga kekal hingga akhir hayat...

Friday, November 25, 2011

cahaya...


yeehaaa....


aku happy.....
aku dah jumpa....
doakan yg terbaik untuk aku.....
InsyaAllah.....

Wednesday, November 23, 2011

akan datang...

Perancangan manusia, 
terlalu banyak yang ingin dirancang,
terlalu banyak yang ingin dilaksanakan, 
terlalu banyak yang ingin dicapai...

tapi sejauh mana kita mampu lakukan, 
pohon padaNYA, 
agar diberi kekuatan dan terus berusaha,  
untuk terus berjuang dijalanNYA...
 
moga apa yang dirancang, dapat membawa kita lebih dekat padaNYA dan mendapat keredhaanNYA...

dan setiap perancangan itu, hanyalah daripada hamba yang pada hakikatnya lemah dan banyak kekurangannya... Dan perancanganNYA jualah yang terbaik buat kita semua...


Kepada semua sahabat, terima kasih atas segalaanya dan maaf atas kesalahan yang pernah menimbulkan sakit di hati...

Tuesday, November 22, 2011

tahniah Malaysia...

Inilah tanah tumpahnya darahku,
Negara pasukan biarlah hanya satu,
Harimau kami berlari laju,
Belang nak tertanggal dari baju,

Harimau kami cekap gelecek,
Pertahanan lawan tumbang sederet,
Bila turun padang berumahkan gelanggang,
Kalau berani mari bersandang......
terbaik..
Bangga...
Sebab bukan saja dapat pingat emas tapi buktikan rakyat Malaysia punya semangat yang luar biasa!!Satu semangat yang memang sangat mengagumkan..berdepan lebih 100 ribu penyokong,Harimau Malaya berjaya menutup mulut penyokong Garuda  dengan membuktikan kita lebih baik dari mereka dari segala segi terutama dari segi MENTAL !

Monday, November 21, 2011

harimau baham garuda...

malaysia vs indonesia



Keep it up kepada pemain harimau muda dan jangan tempatkan diri anda di keadaan yang selesa kerana perjuangan masih belum selesai…

hanya mampu merancang...

Perjalanan hidup kita ini tak selalunya indah.Ada masa ceria ada masa duka.Tidak semestinya apa yang kita idamkan akan menjadi kenyataan.Mungkin kita pernah merancang sesuatu dengan teliti dan perjalanan rancangan itu berlansung dengan jayanya dan hasilnya kita berjaya mencapai apa yang kita kehendaki itu.

Namun sebaliknya pula mungkin apa yang kita inginkan tidak berlaku seperti yang kita rancangkan.Bukankah ALLAH itu MAHA MENENTU? Kita munkin perencana yang bagus.Tapi PENENTU yang begitu Berkuasa itu bukan kita. Dan kita hanyalah hamba......Setiap dari jalan hidup yang kita lalui ini hanyalah ihsan dari YANG MAHA MENENTU itu.

Apa yang kita perlukan untuk mengatasi kekecewaan hasil dari rencana kita yang telah gagal itu? KESABARAN DAN RASA SYUKUR dengan apa yang telah berlaku.Sudah pasti ada hikmah disebalik segala ketentuannya......Siapa tahu????? Akan terlahir lebih banyak kebaikan dari bala yang telah ditimpakan ke atas kita.Dan kita akan dimasukkan ke dalam golongan orang orang yang tahu bersyukur!!!!

Jadi jalanilah hidup anda dengan penuh kebahagiaan walaupun kita mungkin telah ditimpa musibah.Perbaiki diri tambahkan amal panjatkan kesyukuran dan tabahkanlah hati menghadapi segala dugaan....

Semoga anda akan pasti menikmati kemanisan di hujung hidup yang penuh dugaan ini.....kerana HIDUP KITA YANG RANCANG ALLAH TENTUKAN......

Saturday, November 19, 2011

tahniah harimau muda!!selangkah lagi..

 
terbaik!!!
Mengaum lapar sang SINGA UTARA,
sang KENARI terbang membelah awan,
gagah SELADANG ibarat badang,
laju HARIMAU KUMBANG ibarat pejuang,
dahaga THE RED WARRIORS kerana darah,
tangisan PENYU kerana maruah,
GERGASI MERAH marah membara,
tanduk sang RUSA kerana perkasa,
bisa SI JENGKING bukan kepalang,
lincah HANG TUAH si pahlwan bangsa ,
tenang-tenang Si BUJANG SENANG,
amuk TOK GAJAH kalau di usik,
lalu sang BADAK gerun melanda,
kerana HARIMAU MALAYA mereka turutkan,
TERUSKAN AMUKAN HARIMAU!!!!!!!!!
Harapnya final nanti Malaysia akan bertemu sekali lagi dengan Indonesia..baru betul final kan? Baru best tengok..tak naklah menang pingat emas dengan ‘mudah’..biar ada keringat jantan mengalir setiap saat tak kira pada pemain atau pun penonton di Malaysia..baru puashati tengok bola...
 

.:: kadang² sikap dengki/irihati itu perlu ::.

Kalau ada kawan² korang tetiba jerk pakai kereta walaupun pun belum setahun bekerja,ape korang rase?Dah tu siap tukar fon baru,pakai i-phone yg harga dia mejangkau 4 angka,tak terperanjat ke?tetiba je gaji dia naik 2x dalam setahun.Bohonglah kalau korang kata tak irihati bila tgk ada org lain lebih kan? mungkin ada yg cakap dah  rezeki dia kan,nak wat camner? betul memg itu rezeki dia tapi takkan takde sedikit perasaan jeles @ dengki kat dia mesti ada punya walaupun sekecil zarah kan?

Aku confirm korang mesti nak jugak cam tu kan?sifat lawan-melawan sape lagi hebat tu memang akan timbul lebih² lagi perempuan..tapi kena ingat ade baik ade buruknya Okey..kadang² bila rasa dengki yg meluap sgt sampai ada yg sanggup memfitnah memburukkan individu tersebut,tak payah pandang jauh sgt, sekeliling anda mesti ade punya.Ada tu cara paling jahil sekali guna cara halus apabila perasaan hasat dengki tu tak dapat dibendung lagi.

Kalaulah boleh berfikir secara waras dan guna otak paling kanan sekali kenapa sifat sebegitu tidak di pandang dari sudut yg positif, kan lebih elok.Sentiasa amalkan kehidupan yg sihat, jiwa pun jadi tenang dan tak serabut.

Bagi aku sifat itu boleh diubah menjadi yg lebih baik. Contohnya bila bos selalu puji kawan ko, sebab prestasi keje dia sgt efisien.Ko pun boleh jadi seperti dia,tapi bukanlah cantas kerja dia tapi bekerja secara efisien seperti dia.Ambil dari sudut positif, InsyaAllah kehidupan akan lebih diberkati oleh Allah S.W.T

^_^

Kalau dipandang dari sudut dunia berblogging, mesti korang irihati tengok blog yuyu zulaikha dan cik epal kan? kan? sampai ada yg sanggup jadi anonymous punyalah dengki dan irihati kat blog diaorang sebabnya follower diaorang beribu-riban, tapi kenapa tak amik dari sudut yg positif dimana ko cuba pelajari dan perbaiki kelemahan diri,kaji semula,kenalpasti apa yg perlu diperbaiki,itukan lebih baik dari ko buang masa tak de kerja mencaci,memaki blog orang sesuka hati, apa yg ko dapat?tak dapat pape bukan?

Kalau nakkan sesuatu, berusahalah dgn titik peluh sendiri jgn kau berjaya dgn menjatuhkan org lain. sentiasa dengki dan irihati dgn kelebihan org lain memang kesenangan dan kebahagiaan yg kau miliki tidak lama.Kita kena percaya dgn rezeki yg Allah S.W.T berikan dan sentiasa bersyukur dgn nikmat yg dikurniakan.

Friday, November 18, 2011

.:: kasih tiada penghujung ::.

yuhuuu,,,


Kekasih...
mengertilah dikau ada sekelumit rindu..
biarpun tiada dikau tahu..
sering diri dalam kerinduan..
menyapa cinta hati milikmu..
kerana kasih diberi bukan sedikit..
kasih yang ada untuk dikau bertakha disinggahsana..
namun, cinta memerlukan pengorbanan..
walau tahu akan kehilangan..
tiada diri alpa pada kenyataan..
takdir-Nya,sudah tertulis buat kita..
hanya seketika mengisi bahagia..
itu jua Anugerah-Nya..
kerana insan biasa, terleka dan terlena..
kasih itu tiada berpenghujung..
walau tamat riwayat hidup..
walau dihempas badai gelora..
cinta tetap hadir..
cinta itu bukan mainan..
rindu itu bukan gurauan..
kasih itu bukan tandingan..
serahkan pada yang berhak…

Monday, November 14, 2011

.:: rindu ::.


apa perasaan merindui seseorang ye?ajaib kan?tanpa kita sedari,kita selalu memikirnya… terbayang bayang dirinya..kita sedari…kita sentiasa ambil berat tentang dirinya… tanpa kita sedari…kita sentiasa memikirkannya.. tanpa kita sedari…kita selalu merinduinya… dan… tanpa kita sedari..dia begitu bermakna bagi kita..hanya sekadar HAI darinya.. membuat kita gembira… kini,kita telah merindui dia… menyanyangi dia… inikah dinamakan cinta???


rindu..aku rindu..

RINDU
Dikau datang lagi..
Menyapa segenap sanubari..
Dikala sepi mencengkam diri..

RINDU
Apakah yg dikau cari..
Mengapa sering menghimpit hati..

RINDU
Tidakku tahu keperluanmu..
Bijak mencuri lakaran perasaanku..

RINDU
Kesungguhan darimu..
Dalam meniti layar hatiku..
Membuaiku bagai ombak lalu..

RINDU
Ku ingin tahu..
Adakah benar dikau pelengkap indah kenanganku..
Atau
Dikau hanyalah bayangan luka gurisan kalbu..

RINDU
Kepastian tetap aku nanti..
Biarpun menanti di hujung hari..


* rindu adalah anugerah dari ALLAH,kini aku telah merasai anugerah itu..

Sunday, November 13, 2011

.:: tentang hati ::.

berdua bersatu...

 Pesan pada diri, jangan memberi HATI pada insan yang tak sudi..pada insan yang tak mengerti kerana sekali kita memberi selamanya dia di hati.Sekali kita dilukai sampai bila-bila tetap kita ingati.Pesan lagi pada diri,hati-hatilah memberi HATI sebab ia hanya untuk insan yang tahu menghargai betapa tingginya nilai sekeping HATI.
HATI,,,
perasaan ini hanya utk yang menyintai & menyayangi kita dengan seikhlas hati...

Saturday, November 12, 2011

.:: aku ingin mencintaiMU ::.

syukur...alhamdulillah...

Tuhan betapa aku malu atas semua yang kau beri...
padahal diriku terlalu sering membuatMU kecewa...
entah mungkin kerana ku terlena...
sementara Engkau beri aku kesempatan berulang kali agar aku kembali...
dalam fitrahku sebagai manusia untuk menghambakanMU...
betapa tak ada apa-apanya aku dihadapanMU...
 
aku ingin mencintaiMU...
setulusnya,sebenar-benar aku cinta...
dalam doa dalam ucapan dalam setiap langkahku...
aku ingin mendekatiMU selamanya...
sehina apapun diriku...
kuberharap untuk bertemu denganMU ya Rabbi...

Saturday, November 5, 2011

.:: puasa hari arafah ::.

Assalamu’alaikum warahmatullah..

Puasa hari ‘Arafah ialah puasa sunat pada hari kesembilan Dzulhijjah yang disunatkan bagi mereka yang tidak melakukan ibadah haji. Kelebihan berpuasa pada hari ini ialah ia dapat menghapuskan dosa-dosa setahun yang telah lalu dan dosa setahun yang akan datang, sebagaimana hadith yang telah diriwayatkan daripada Abu Qatadah al-Anshari ra:

Dan Rasulullah SAW ditanya tentang berpuasa di hari ‘Arafah. Maka Baginda bersabda: “Ia menebus dosa setahun yang telah lalu dan setahun yang akan datang.” (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Manakala bagi mereka yang melakukan ibadah haji pula adalah disunatkan untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah dan adalah menyalahi perkara yang utama jika mereka berpuasa juga pada hari itu berdasarkan apa yang diriwayatkan dari Ummu al-Fadhl binti al-Harith:

Ramai di kalangan sahabat Rasulullah SAW yang ragu-ragu tentang berpuasa pada hari ‘Arafah sedangkan kami berada di sana bersama Rasulullah SAW, lalu aku membawa kepada Baginda satu bekas yang berisi susu sewaktu Baginda berada di ‘Arafah lantas Baginda meminumnya. (Hadith Riwayat Imam Muslim)
Juga daripada hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:

Sesungguhnya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada Hari ‘Arafah bagi mereka yang berada di ‘Arafah. (Hadith Riwayat Abu Dawud dan an-Nasa’ie; at-Thabrani dari Aisyah rha) [1]
Disunatkan juga berpuasa pada hari ke 8 Dzulhijjah di samping berpuasa pada hari ‘Arafah (9 Dzulhijjah) sebagai langkah berhati-hati yang mana kemungkinan pada hari ke 8 Dzulhijjah itu adalah hari yang ke 9 Dzulhijjah (Hari ‘Arafah). Bahkan adalah disunatkan berpuasa lapan hari, iaitu dari hari yang pertama bulan Dzulhijjah hingga ke hari yang kelapan sama ada bagi orang yang mengerjakan haji atau tidak mengerjakan haji, bersama-sama dengan hari ‘Arafah.

Diriwayatkan dari Ibn Abbas ra:

Rasulullah SAW bersabda: “Tiada amal yang soleh yang dilakukan pada hari-hari lain yang lebih disukai daripada hari-hari ini (sepuluh hari pertama dalam bln Dzulhijjah).” (Hadith Riwayat al-Bukhari)
Dalam hadith yang lain yang diriwayatkan dari Hunaidah bin Khalid, dari isterinya, dari beberapa isteri Nabi SAW:

Sesungguhnya Rasulullah SAW melakukan puasa sembilan hari di awal bulan Dzulhijjah, di hari ‘Asyura dan tiga hari di setiap bulan iaitu hari Isnin yang pertama dan dua hari Khamis yang berikutnya. (Hadith Riwayat Imam Ahmad dan an-Nasa’ie)

Adapun berpuasa pada hari Aidiladha (10 Dzulhijjah) dan hari-hari tasyrik (11, 12 dan 13 Dzulhijjah) adalah diharamkan berdasarkan hadith yang diriwayatkan dari Umar ra:

Bahawasanya Rasulullah SAW melarang berpuasa pada dua hari, iaitu ‘Eid al-Adha dan ‘Eid al-Fitr. (Hadith Riwayat Imam Muslim, Ahmad, an-Nasa’ie, Abu Dawud)

Serta hadith yang diriwayatkan dari Abu Hurairah ra:

Rasulullah SAW telah mengirimkan Abdullah Ibn Huzhaqah untuk mengumumkan di Mina: “Kamu dilarang berpuasa pada hari-hari ini (hari tasyrik). Ia adalah hari untuk makan dan minum serta mengingati Allah.” (Hadith Riwayat Imam Ahmad, sanadnya hasan)

Allahu a’lam bisshawab..
——————————————————
[1] al-Imam as-Syaf’ie rh berpendapat; “Disunatkan puasa pada hari ‘Arafah bg mereka yang tidak mengerjakan ibadah haji. Adapun bg yang mengerjakan ibadah haji, adalah lebih baik untuknya berbuka agar ia kuat berdoa di ‘Arafah.” Dari pendapat Imam Ahmad rh pula; “Jika ia sanggup berpuasa maka boleh berpuasa, tetapi jika tidak hendaklah ia berbuka, sbb hari ‘Arafah memerlukan kekuatan (tenaga).” Begitu juga dengan para sahabat yang lain, lebih ramai yang cenderung untuk tidak berpuasa pada hari ‘Arafah ketika mengerjakan ibadah haji.

[2] Ulama Syafi’iyyah membenarkan untuk berpuasa pada hari tasyrik hanya untuk keadaan tertentu seperti bersumpah, qadha puasa di bulan Ramadhan serta puasa kifarah (denda). Puasa tanpa sebab tertentu pada hari-hari ini (puasa sunat) adalah ditegah.

Sunday, October 30, 2011

.:: i memerlukan u ::.

betul ke 'I' penting untuk 'U'?
ni buktinya...

macamana nak tulis C_NTA kalau 'U' takde 'I'?
macamana nak tulis R_NDU kalau 'U' takde 'I'?
macamana nak tulis M_SS kalau 'U' takde 'I'?
macamana nak tulis BENC_ kalau 'U' takde 'I'?

jadi...'U' dah tau betapa pentingnya 'U' dalam hidup 'I'?
jadi..'U' jagalah 'I' dengan baik bila 'I' ada disamping 'U'...

i love u...

Saturday, October 29, 2011

.:: ciuman mengikut zodiak ::.

Berdasarkan zodiak tenyata juga di pengaruhi oleh karakteristik masing-masing dari zodiak yang di miliki oleh seseorang. 

Aquarius
Sesuai dengan lambangnya, air, warga Aquarius ternyata memiliki ciuman yang basah dan agak serabutan. Selain itu, pada saat ciuman berlangsung mereka umumnya cenderung membuka mata lebar-lebar.  

Pisces
Orang-orang dengan bintang berlambang ikan ini memiliki gaya berciuman pandangan mata tajam, penuh nafsu dan ghairah, serta wow... berlangsung cukup lama! Bagaimana, apakah gaya berciuman Anda ternyata sesuai dengan bintang anda.

Capricon
Ciuman-ciuman yang didaratkan oleh orang- orang berbintang Capricorn khabarnya sangat-sangat romantis. Bahkan saking romantisnya, ciuman ala mereka kerap menjadi ubat pembunuh stress!

Aries
Orang-orang Aries ternyata memiliki gaya berciuman yang cepat dan penuh dengan nafsu. Tapi sayangnya ciuman dahsyat tersebut biasanya cepat pula selesainya.

Taurus
Berbeza dengan mereka yang berada di bawah naungan Taurus, dimana ciuman mereka umumnya berlangsung sangat perlahan, tidak tergesa-gesa, tenang,penuh kemesraan dan berlangsung terus... terus... dan terus.

Gemini
Orang-orang Gemini konon mempunyai peribadi yang hangat dan ceria. Tidak heran jika gaya berciuman mereka kekadang diselingi oleh senyuman bahkan juga tawa lebar. Asyiknya, sifat warga Gemini yang terkenal gemar melakukan sesuatu yang baru itu pun dilakukannya dalam melakukan ciuman. Jadi banyak kejutannya!

Cancer
Warga Cancer memang terkenal dengan sikapnya yang hati-hati, agak tertutup dan cenderung ingin selalu dilindungi. Tak heran jika dalam urusan berciuman mereka lebih suka melakukannya dengan lembut, hangat, dan seperti tidak mau lepas saja!

Leo
Orang-orang Leo yang terkenal keras dan tegas ternyata memiliki gaya berciuman yang liar, tanpa malu-malu, bahkan tidak segan- segan untuk menggigit dan mencakar! Pun warga bintang berlambang singa ini ternyata sangat senang jika mendapat pujian dari pasangannya, utamanya pujian atas ghairahnya yang luar biasa.

Virgo
Warga Virgo memiliki gaya berciuman yang halus, lembut, rapi,sampai sang pasangan pun bakal terkesima dibuatnya.

Libra
Gaya berciuman warga Libra konon kurang hangat! Kenapa? Kerana mereka pada umumnya terlalu khuatir dengan urusan di luar hasrat mereka. Belum lagi,mereka gemar menghela nafas di tengah-tengah ciuman.

Scorpio
Percaya atau tidak, orang-orang di bawah naungan Scorpio rupanya tidak terlalu suka dengan ciuman. Kerananya, jangan kaget apabila dalam sebuah hubungan intim mereka kerap melewatkan aktiviti yang satu itu dan lebih suka langsung menuju sasaran.

Sagitarius
Hmmm... berbahagialah Anda yang berbintang Sagitarius atau pun yang memiliki pasangan dengan bintang ini. Pasalnya, mereka yang berbintang dengan lambang busur panah ini memiliki gaya berciuman yang mengejutkan, spontan,dan... mengghairahkan. Tak heran jika konon banyak orang yang menanti-nanti ciuman ala si Sagitarius ini.

Friday, October 28, 2011

.:: sabarlah wahai hati ::.


Sentiasa
Akur
Bahawa 
Ada
Rahmat

entah kenapa semalam kesabaranku diuji lagi tapi taklah seteruk sebelumnya...sangat mudah untuk aku hilang sabar sekarang ni.setiap kata yang dia lontarkan begitu mudah aku membalasnya..benarlah kata pepatah 'sabar itu ada batasnya'.selama mana hati seseorang itu boleh bersabar??makin ku diam makin menjadi jadi dia ni..mujurlah aku punya sahabat yang memahami...sabar kak..sabar..satu perkataan yg membuatkan aku sejuk seketika...sekali,dua kali(rasanya dah banyak kali) aku buat tak peduli je dengan kata-kata dia tu..makin lama makin lancang plak mulut dia berkata-kata...ahhh tak guna la dia ni...layan buang masa,tak dilayan menjadi-jadi...seterusnya yg terjadi biarlah waktu yg menentukannya...

jaga mulut kalau ingin jaga maruah..aku melepaskan apa yang berbuku di benak walau tidak semua itu aku lepaskan.perasaan itu benar-benar menikam dan aku hampir-hampir mati..aku lemah,tak kuat.walau hati ini memberontak kuat...aku luah apa yang aku rasa kerana tiada siapa yang akan peduli..dah lama aku pendam. banyak perkara yang aku perhatikan..bukan ingin menunding jari, mahupun terasa hati, namun aku tahu siapa yang bermuka talam dan punya cabangan lidah yang benar-benar buat aku meninggi emosi..andai bercakap perihal hak masing-masing,sampai mati pun tidak akan berkesudahan..chowww.....

tetap tertawa walau sebenarnya aku ingin menangis...
tetap tersenyum walau sebenarnya aku kecewa...
tetap kuat walau sebenarnya aku tak sanggup lagi...
tetap semangat walau sebenarnya aku tertekan oleh masalah...
dan yg terpenting tetap sabar & memandang segalanya baik saja...
walau sebenarnya hatiku lemah...

* dia:badak raksasa ketiak

p/s: sabar itu pasti ada hikmahnya...sabarlah wahai hati...

Wednesday, October 26, 2011

.:: perlu ke berahsia dgn pasangan? ::.



Setiap pasangan mempunyai cerita yang tersendiri. Ada yang kalau boleh, mahu je menceritakan segala apa yang berlaku kepada pasangannya. Kalau tidak pun, menceritakan apa yang dia makan, apa yang dia rasa, apa perasaan dia pada ketika itu dan macam-macam lagi. Tetapi, tidak semua yang perlu kita beritahu bukan?
Memang tidak salah untuk berahsia tetapi janganlah sampai menipu. Sekiranya anda melakukan sesuatu yang tidak disukai oleh pasangan anda, memang la kita patut tidak menceritakan kepadanya. Ini bagi mengelak hubungan kita menjadi masalah. Tetapi sekiranya dia dapat tahu dan kita menipunya, tidakkah keadaan akan menjadi lebih teruk?

Kita juga janganlah terlalu jujur sehingga semua benda ingin diceritakan kepada pasangan kita apabila ditanya. Saya tahu anda pernah tanya kepada pasangan anda, apa lauk yang mereka makan pada tengahari tadi atau pun malam tadi. Owh...ianya amat biasa bagi setiap pasangan untuk tanya soalan-soalan sebegini. Dan ada juga pasangan yang tanya soalan yang bukan-bukan. Merepek-merepek sahaja soalannya.

Tetapi, anda harus tahu memang ada perkara yang perlu kita rahsiakan. Di antaranya, sekiranya perkara itu merupakan rahsia yang kita telah janjikan dengan seseorang, tidak elok untuk kita ceritakan kepada pasangan kita. Kerana ia digolong dalam golongan orang yang tidak amanah. Selain daripada itu, ada juga rahsia yang berkaitan dengan pekerjaan. Takkan anda bekerja sebagai ejen rahsia kerajaan dan menceritakan misi-misi sulit kepada pasangan anda? Tidak baik bukan?

Jadi, semuanya terpulang kepada anda. Apa yang saya ingin tekankan di sini adalah, anda boleh berahsia tetapi jangan menipu. Binalah hubungan yang jujur dan ikhlas. Ok?

Saturday, October 22, 2011

.:: aku & facebook ::.

selamat hujung minggu...

bosan...sekejap baring,sekejap duduk...penat baring aku jalan-jalan,penat duduk aku berdiri.tak tau nak buat ape..bosan yang amat sangat.tv takde cerita best plak tu..mastika yang aku pegang dari tadi pun tak lalu aku nak baca walaupun tajuk didalamnya menarik..si comel adam plak sedang nyenyak tidur..huhhh,,,mati kutu...

bosannyer...
kejap-kejap pandang handphone...senyap je tak berbunyi-bunyi...selalu time nak tidur macam ni tak henti-henti berbunyi tapi hari ni senyap je..sibuk agaknya.dah rindu nanti sma la agaknya..fikirku..mmm on facebook la hilangkan bosan..nak tau apa cerita kawan-kawanku.dah jarang aku online sekarang ni,sure banyak cerita diaorang yang aku terlepas...

aku pun on pc dan menunggu seketika..jenggg...sekarang aku sudah berada di laman muka buku...ada pesanan di inbox..mmm malaslah nak balas...dan beberapa notifications..ada yang bagi komen kat status aku..malas juga la nak komen,biarkan je la...dah bosan ape pun tak bolehhh..huhhh tengah aku melihat-lihat tetiba ada rakan fb bagi salam kat chatting box,,aduyaiii camne la boleh lupa nak hidekan chatting box ni..aku kalau boleh tak nak orang tau yang aku ni tengah online..bukan ape,malas nak layan soalan yang remah-remah ni..balik-balik tanya "ngah wtpe?" "sihat ke?" "arini g mana?" ahhh bosan aku nak layan soalan-soalan camni...

kadang-kadang terfikir juga aku nak remove je orang-orang yang aku tak kenal ni,tapi apakan daya aku ni jenis yang menghargai orang...seingat aku aku,aku cuma add kat orang-orang yang aku kenal je tapi tau tau je dah dekat 2 ribu kawan kat fb aku ni..dulu aku remove sampai lebih 3 ratus orang..ruginya rasa...bak kata orang kawan biarlah beribu,berkasih biarlah satu...hahaha...memang betul pun pepatah tu..masih diguna pakai sampai hari ini..kekadang kawan yang ramai ni menyemakkan juga..kalu dulu aku lebih suka buat hidden request,biarkan je tak payah approve orang-orang yang aku tak kenal tapi sekarang mudah plak aku approve...aku pun tak tau kenapa..lama-lama bosan plak..buka ape banyak sangat yang send game request kat aku...buat sesak je kat fb aku ni..huhhh

ahhh...malas la nak tulis panjang-panjang kat sini,wat serabut kepala otak aku je yang dah tersedia serabut ni...dah ok nanti aku sambung lagi..nanti tu ntah bila,jarang da aku nak bukak blog ni... >,< huaaaa....jumpa lagi di entry akan datang.... salam.....


Saturday, October 15, 2011

.:: hatiku milikmu ::.


Pernahkah engkau hargai cintaku yang sejati
Pernahkah engkau mengertikan diriku ini
Betapa hebatnya cintamu, memberiku sejuta pilu
Betapa agungnya asmaramu, membuatku terpaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Ku sayang padamu

Kan ku abadikan dikau
Sewaktu kenangan yang manis
Yang tak mungkin aku lupa
Untuk selamanya

Kanku coretkan kenanganmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan ku cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Bagai bahtera dilanda badai
Gelora cinta mengoncang jiwaku
Berombak mencari daratan yang damai
Oh Cintaku

Disisimu ku terdiam seribu bahasa
Dihatiku bergetar sejuta rasa
Namun sukar untuk aku meluahkan cinta padamu

Nafasku terhenti bila melihat dirimu
Terasa pantas degupan jantungku ini
Mungkinkah hatiku milikmu jua
Sayang padamu

Kanku coretkan kenangananmu
Dalam sanubariku ini
Agar jadi yang terindah
Di dalam hidupku ini

Friday, September 16, 2011

.:: apa jadi pada a/k fb selepas kita mati..?? ::.


FACEBOOK OH FACEBOOK !!

mari renung-renungkan bersama...
jika satu hari nanti kita mati...
akaun facebook ini hanya kita yang tahu password...
hanya kita yang boleh access...dan...

selepas kita mati...
apa yang jadi pada akaun facebook kita?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah...
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu...
tetapi......

sedarkah kita gambar-gambar kita...
akan terus membuatkan kita terseksa dialam kubur...?
gambar-gambar yang tidak ditutup aurat dengan sempurna
macamana nanti..?? 
lelaki anjabi terus-terusan tengok...
dalam masa yang sama,tiada siapa boleh deletkan gambar kita...
walau sudah bertahun-tahun kita mati,gambar-gambar kita terus ada...

macamana?pernah terfikir tak..?
adakah tudung singkat yang dipakai itu,akan selamatkan
kita dalam kubur nanti??
suatu hari nanti kita akan pergi buat selama-lamanya...
selama-lamanyaaa....

Sunday, September 4, 2011

.:: kelebihan puasa 6 dibulan syawal ::.


salam 6 Syawal.....

Abu Ayyub al-Ansari r.a meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: "Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama 1 tahun." (Riwayat Muslim)
Imam Ahmad dan an-Nasai'e meriwayatkan dari Thauban, Nabi SAW telah bersabda: "Puasa Ramadhan (ganjarannya) sebanding dengan (puasa) 10 tahun, sedangkan puasa 6 hari di bulan Syawal, (pahalanya) sebanding dengan puasa 2 bulan, maka itulah bagaikan berpuasa setahun penuh." (Hadis Riwayat Ibu Khuzaimah dan Ibnu Hibban)

Diriwayatkan dalam suatu kisah apabila Rasulullah SAW bersama para Sahabat r.a sedang berada di dalam masjid, ketika sedang Rasulullah SAW mengajarkan ilmu agama kepada para Sahabat, tiba datang seorang perempuan yang amat cantik jelita berjumpa Rasulullah SAW. Kecantikkan perempuan tersebut menyebabkan semua sahabat berpaling ke arahnya. Kemudian, perempuan tersebut menyatakan hasrat agar Rasulullah SAW mengahwinkan dia dengan salah seorang daripada sahabat-sahabat Baginda SAW, tetapi dengan 3 syarat.

Syarat pertama ialah bakal suaminya itu tiap-tiap malam mesti mengkhatamkan bacaan al-Quran 30 juzu'. Syarat kedua pula, setiap hari suaminya itu hendaklah sentiasa mendirikan ibadat sepanjang malam, dan syarat ketiga ialah suaminya hendaklah berpuasa setiap hari sepanjang tahun. Maka dengan syarat ini, sahabat-sahabat Nabi SAW yang memiliki hasrat untuk berkahwin dengan perempuan tersebut hilang rasa keinginan itu. Nabi SAW pun menawarkan kepada para sahabat siapa yang sanggup berkahwin dengan perempuan ini. Akhirnya sahabat yang berada jauh ke belakang sanggup berkahwin dengan perempuan tersebut dengan menunaikan ketiga-tiga syarat tersebut.

Setelah sahabat tersebut berkahwin dengan perempuan yang cantik jelita itu berbulan-bulan lamanya, akhirnya perempuan itu melihat suaminya itu, semakin hari semakin kurang membaca al-Quran, kurang beribadat pada waktu malam, kurang berpuasa. Lalu dia pun pergi berjumpa Rasulullah SAW menceritakan hal suaminya yang telah mengingkari janjinya. Lalu Rasulullah SAW memanggil sahabat tersebut dan bertanyakan kenapa dia tidak menunaikan janjinya ketika mula-mula ingin mengahwini isterinya itu.

Lalu, sahabat tersebut menyatakan Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah menyatakan bahawa pahala membaca Surah Qul Huwallahu Ahad satu kali menyamai pahala membaca 10 juzu' daripada al-Quran? Jadi aku membacanya sebanyak 3 kali. Rasulullah SAW menjawab: Ya.

Kemudian, Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah menyebut bahawa dengan membaca Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar, maka pahalanya menyamai ibadat sepanjang malam? Rasulullah menjawab: Ya.

Ya Rasulullah: Bukankah engkau pernah bersabda bahawa Barangsiapa berpuasa penuh di bulan Ramadhan lalu menyambungnya dengan (puasa) 6 hari di bulan Syawal, maka (pahalanya) seperti ia berpuasa selama 1 tahun? Rasulullah menjawab: Ya. Dengan ketiga-tiga jawapan sahabat tersebut, Rasulullah SAW dan isterinya meraikannya dengan senyuman kesyukuran.

Wednesday, August 31, 2011

.:: 2 syawal + 54 tahun merdeka ::.



Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Merdeka! Merdeka!
Tetaplah merdeka
Ia pasti menjadi sejarah

Tanggal 31
Bulan lapan lima puluh tujuh
Hari yang mulia
Hari bahagia
Sambut dengan jiwa yang merdeka

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Ulang Daripada Mula

Mari kita seluruh warga negara
Ramai-ramai menyambut hari merdeka
Merdeka!
Tiga satu bulan lapan lima puluh tujuh
Hari mulia negaraku merdeka

Merdeka.. merdeka.. merdeka..
MERDEKA!


SELAMAT MENYAMBUT RAYA MERDEKA MALAYSIA !!!

Tuesday, August 30, 2011

.:: 1 syawal ::.


salam Syawal buat semua,,,,

sempena bulan Syawal yang mulia ini izinkan saya memohon seribu ampun dan maaf jika ada terkasar bahasa dalam apa-apa atau mana-mana artikel penulisan saya dalam ekin smiLe.setiap manusia tidak lari dari melakukan sebarang kesilapan dalam kehidupan kita seharian oleh itu marilah sama-sama insaf dan memohon maaf pada semua.

akhir kata marilah kita merapatkan saf dan bersatulah dalam memperjuangkan tuntutan Allah swt...tolak sebarang dakyah yang sedang berusaha untuk memecah belahkan umat dan negara...

sekian, Selamat Menyambut Hari Raya Aidil Fitri..

Monday, August 29, 2011

.:: tiga puluh satu ogos ::.

54 tahun malaysia merdeka

"31 Ogos bakal dtg lagi",,,
merdeka,merdeka,merdeka...laungan keramat bergema...!
lipatan sejarah tercinta MALAYSIA bebas dari jajahan segala....
wahai anak² bangsa bukalah minda,kibarkan sayapmu kita terjah! Dunia Baru...,
pupuklah semangat demi MALAYSIA negara kita tercinta......

MERDEKA!,MERDEKA!,MERDEKA!...kibarkanlah bendera Malaysia di ceruk dunia demi sebuah NEGARA MALAYSIA,
wahai anak bangsa sama²lah kita letakkan MALAYSIA dimercu DUNIA!.........

SELAMAT HARI KEBANGSAAN KE-54

Sunday, August 28, 2011

.:: susahnya menjaga hati org lain ::.

Siapa kata menjaga hati orang itu mudah? Menjaga hati sendiri pun rasanya teramat sukar, apatah lagi menjaga hati orang yang langsung jauh dari jangkaan kita. Kita cuma manusia biasa yang punya kelemahan - tak mampu hendak menjaga hati semua orang.

Semakin kuat kita cuba menjaga hati seseorang, semakin besar pula risiko untuk kita membuat orang itu terasa hati. Disebabkan terlalu ingin menjaga hati orang lain, ada ketikanya kita terpaksa menyakitkan hati sendiri.

Kebanyakan masa tak dapat hendak menyatakan kebenaran atau pandangan kerana bimbang ada insan yang akan terasa.

Hakikatnya ditakdirkan setiap manusia itu mempunyai jiwa dan pemikiran yang unik tersendiri. Bak kata orang, rambut sama hitam hati lain-lain. Perkara yang bagi kita cuma gurauan biasa, mungkin menyakitkan hati bagi sesetengah orang. Sebab itulah selalu kita diingatkan supaya berfikir dulu sebelum berkata-kata.

Tapi melakukannya tak semudah kita bercakap. Pendek kata kalau hendak berbuat baik terasa amat susah, sedangkan hendak membuat jahat itu sangat senang pula.

Kalau terkenangkan masa lalu, aku akui memang banyak perkara yang sampai hari ini jadi sesalan. Semasa remaja dulu, kadang kala aku bertindak melulu dan tanpa sengaja menyakitkan hati orang lain - berlebih lagi kalau pada masa itu aku dalam keadaan tertekan atau lapar.

Bukanlah langsung tiada sifat sabar, tetapi sebagai manusia biasa sabar yang aku miliki selalu ada batasnya (dan terhad?). Kalau keadaan melebihi kemampuan, cepat saja nada suara akan meninggi.

Kadang kala tak semena-mena tersebut sesuatu yang menyakitkan hati bagi sesetengah orang, walaupun sebenarnya sudah cuba sedaya mungkin untuk menjaga perasaan orang lain.

Bagi mereka yang faham mungkin tidak menjadi hal. Bagi yang tak memahami, sudah tentu selepas itu tak mahu lagi bertegur sapa atau terus bermasam muka sampai bila-bila.

Apa yang tak menariknya ialah perkara-perkara sebegitu bagaikan di gam kuat dalam ingatan. Kebanyakan salah silap yang dulu masih menghantui diri sampai ke hari ini.

Agak susah untuk aku memaafkan diri sendiri terutama apabila mengingatkan yang aku seperti berhutang kemaafan dari orang-orang tertentu.

Bukan sombong tak mahu meminta maaf. Cuma ada kalanya mereka tetap enggan memaafkan sekali pun sudah berkali-kali maaf dipinta. Ada masanya aku pula tak berpeluang hendak meminta maaf kerana tak tahu di mana mereka berada. 

Saturday, August 27, 2011

.:: sekadar nasihat ::.

Hidup ini penuh dengan keinginan(nafsu)..
bagaimana kita boleh menahan ia dari bermain dalam hidup??
-bersikap sederhana dalam kehidupan
-jangan terlalu membazir
-berfikir dulu sebelum membuat pilihan
-jangan terburu-buru
dan yang paling penting ,fikir...adakah kehendak itu diizinkan dan berbaloi???

Thursday, August 25, 2011

.:: sibuk menjelang raya ::.

salam 25 Ramadan 1432H,,,,
time sibuk sangat-sangat nie,,, ^__^

sedang mau belajar membuat ini.. ^_~

Sunday, August 21, 2011

.:: keistimewaan malam lailatulqadar ::.

  Salah satu daripada keagungan,keistimewaan & kemuliaan bulan suci Ramadan ialah adanya satu malam penuh berkat yang lebih baik daripada seribu bulan.Malam yang hanya muncul pada 10 malam terakhir Ramadan itu lebih dikenali dengan LAILATULQADAR,amat istimewa dan dinantikan setiap Muslimin yang beriman dan bertaqwa kepada Allah SWT.
      Keistimewaan lailatulqadar diserikan lagi penurunan wahyu al-Quran untuk pertama kalinya kepada Rasulullah SAW sewaktu baginda berada di Gua Hira'.Setelah itu al-Quran mula diturunkan secara berperingkat dan beransur-ansur selama 23 tahun.
      Lalaitulqadar akan muncul pada bulan Ramadan setiap tahun sebagai anugerah Allah yang hanya dikhususkan kepada umat Nabi Muhammad SAW.Lailatulqadar juga bermaksud malam penentuan kerana pada malam itu mula ditentukan langkah akan ditempuh Rasul-Nya yang memberi petunjuk bagi umat manusia. Ulama' bersepakat lailatulqadar berlaku pada 10 malam terakhir Ramadan namun,mereka berselisih pendapat mengenai malam yang keberapa dari 10 malam terakhir itu.Ada pendapat menyatakan lailatulqadar terjadi pada malam ke-27 Ramadan.
      Lailatulqadar kurniaan Ilahi kepada Rasulullah SAW danu umatnya sebagai tanda kasih sayang-Nya & rahmat-Nya yang menyeluruh.Juseru,amal kebajikan seseorang hamba Allah pada malam itu lebih baik daripada amal kebajikan dilakukan selama seribu bulan.
       Kerana keutamaan ini,Rasulullah SAW menganjurkan umatnya mencari lailatulqadar.Rasulullah SAW menghidupkan malam terakhir Ramadan dengan melaksanakan iktikaf,solat tahajud,solat witir,solat terawih,membaca & tadarus al-Quran,berzikir kepada Allah dan amalan solih yang dianjurkan Islam.

Sunday, August 14, 2011

.:: padaMu aku berserah ::.

Salam rindu diangin lalu,,,,,,

Kenapa keadaan jadi macam ni ye? kenapa perlu sangat complicated.Padahal rasanya biasa-biasa saja..atau aku yang menjadikan ianya luar biasa?

penat...letih...buntu...

Rasanya perkataan tu yang sesuai kot...aku penat dah nak fikir.Aku letih nak ambil kisah pasal semua orang dan buntu untuk buat keputusan.

Entah betul atau tak keputusan yang aku buat ni...tapi rasanya dah fikirkan segala baik buruk, dah tengok semua dari sudut negatif dan positif,tapi cukup ke? entah la..hanya Allah yang mengetahui segalanya.

Apa pun keputusannya, aku redha dan tabah untuk semua.Moga kekuatan ini terus bertahan selama yang boleh.Mohon Allah pinjamkan kekuatan dan ketabahan ini untuk satu tempoh yang panjang..ke akhir hayat, mungkin?

Sungguhlah yang hati dan perasaan ni tak boleh dipaksa-paksa...kalau suka, sukalah jugak,kalau dah tak suka,tak sukalah rasanya.Tapi perasaan tu boleh di pupuk dan di kikis sikit-sikit kan? harap begitulah.

Kalau dah suka, berterus terang sajalah,dari terus memendam rasa yang cukup menyeksakan.Bukankah itu tak baik untuk hati sendiri? menderita dan merana di dalam tapi di luar nampak gembira dan ceria.Sampai bila mampu bertahan?

Apa juga yang berlaku, semuanya telah Allah takdirkan sejak azali.Kita hanya mampu berdoa dan berusaha untuk dapatkan yang terbaik dan Allah telah memberikan kita peluang dalam hidup ini.Terpulang kepada kita untuk memilih.
Semestinya kita memilih untuk jadi yang terbaik kan? kerana kita adalah insan terpilih dan berjaya sejak dari mula lagi.

"Ya Allah, sesungguhnya aku minta petunjuk yang baik dariMu dengan ilmuMu,aku minta kekuatan dariMu dengan kekuatanMu,aku minta dariMu dari kelebihanMu yang banyak. Maka sesungguhnya Engkau berkuasa,aku tidak berkuasa.Engkau mengetahui bahkan Engkau sangat mengetahui segala perkara ghaib..

Ya Allah Engkau mengetahui bahawa perkara ini baik untukku pada agamaku,pada duniaku dan baik pada kesudahan urusanku,maka tentukanlah untukku dan mudahkanlah dan berkati aku padanya.

Andai perkara ini tidak baik untukku pada agamaku dan duniaku serta kesudahan urusanku,maka jauhkanlah ia dariku dan jauhkanlah aku darinya.

Ya Rahman,tentukan kebaikan untukku di mana saja aku berada dan redhakan aku padanya.."

Amin...

Monday, August 1, 2011

.:: hari Isnin pertama ::.

niat puasa ramadan


Bermula hari ini umat Islam di seluruh negara mula menjalankan tanggungjawab mereka menunaikan rukun Islam ketiga iaitu berpuasa dan sememangnya Ramadan medan untuk membuktikan kemampuan diri menahan daripada makan & minum selain mengelak melakukan perbuatan yang membatalkan puasa.

Begitupun,berpuasa di bulan mulia ini bukan bererti menahan diri daripada makan & minum serta segala perbuatan yg boleh membatalkan puasa,mulai dari terbit fajar sehinggalah terbenam matahari semata-mata,malah pengertiannya adalah lebih daripada itu.

Umat Islam sebenarnya juga dikehendaki menahan diri daripada menipu,mengeluarkan kata2 buruk atau sia-sia serta bertengkar atau bergaduh apatah lagi puasa adalah medan latihan terbaik dalam memupuk kesabaran,kejujuran serta bertolak ansur sesama sendiri sekaligus menyuburkan sikap murni dalam diri seseorang.

Umat Islam seharusnya membuktikan puasa pada Ramadan tidak hanya menjurus kepada menahan diri daripada lapar & dahaga semata-mata malah berusaha menggilap kembali hati yg pudar selain melumpuhkan nafsu hitam yg bertaktha dihati selama ini akibat godaan syaitan.

Malah,sabda Rasulullah SAW," Barang siapa yg mendirikan Ramadan dengan penuh keimanan nescaya diampunkan segala dosa-dosanya yg lalu"..menguatkan lagi bahawa kedatangan bulan ini penuh keberkatan & kebaikan serta tidak seharusnya dipersia-siakan umat Islam di seluruh dunia untuk melakukan amalan kebaikan..

Saturday, July 23, 2011

.:: Senyum ::.

Kalau nak jadi awet muda, mesti senyum setiap hari, eh tak, setiap masa. Okay tipu, tak kan masa serius kena senyum jugak. Kalau nak hati sentiasa tenang, aman tenteram, tak kacau bilau, senang je. Jangan ada musuh! Itu paling penting, bagi aku lah :)

Kalau nak orang lain hormat kita, kita kena belajar hormat orang. Kalau nak orang lain sayang kita, kita kena belajar sayang orang. Kalau nak hidup lebih bermakna, kita kena jadikan setiap apa yang kita buat bermakna, berfikiran positif :)

Orang tak akan kacau kita kalau kita tak kacau orang kan? Orang tak kan tipu kita kalau kita tak tipu orang kan? Semuanya punca dari diri kita sendiri. Orang pernah cakap, "Apa yang kita buat, itulah orang akan buat kat kita balik"

Contoh, kalau kita buat jahat pada orang, then orang akan balas balik pada kita. Tapi, kalau kita buat baik kat orang, siapa tak suka kan? Orang tengok pun senang.. So mereka akan balas yang baik balik pada kita. Konklusinya, berbuatlah baik sesama makhluk, jangan pernah ada benci. 
:-)


Saturday, July 9, 2011

.:: cinta ::.

Cinta tidak boleh dipaksa dan cinta bukan datang dengan sekelip mata. Cinta bagaikan bintang di langit sana. Terlalu banyak yang bercahaya indah tetapi cuma satu yang akan jadi igauan pemujanya.

Peraturan cinta menyatakan yang kita boleh mencintai sesiapa saja. Kenapa? Kerana cinta itu adalah hak kita. Tak ada orang yang boleh membunuh cinta yang tumbuh walaupun oleh orang yang kita cintai itu! Itu peraturan pertama bercinta!

Cinta hanya satu perasaan. Jika diupam rasa, sarat emosi, maka bersemi, mekar dan rendanglah ia. Tetapi, jika diabaikan, dibiarkan, pasti akan layu dan kekeringan. Cinta tidak lebih hanya satu perasaan. Jika salah kendali, bisa jadi penyakit.

Tuhan tahu rasa hati kita. Tuhan dengar keluhan kita. Kalau kita tak lupa dia, dia tak lupa kita. Di tangan dia ada ‘kunci’. Dan, kita ada pilihan sama ada mahu dapatkan kunci itu atau tidak.

Kadang-kadang, kita terlepas pandang bahawa Allah mengatur segala-galanya. Mungkin Dia mahu kita bertemu orang lain, yang lebih baik untuk kita dan memberikan orang yang lebih baik kepada orang yang kita cintai.

Rasa terikat, terlalu sayang dan terlalu benci, akan buat jiwa merana.

Dalam hidup ini, tidak semua yang kita ingini akan kita dapat malah kadangkala kita terpaksa berkorban hati dan perasaan. Apalagi bila melibatkan perasaan orang lain.

Kadang-kadang Tuhan turunkan petir dan kilat, kita menangis mencari di mana hilangnya matahari, rupa-rupanya Tuhan hendak beri kita pelangi.

Terkadang, kita tidak dapat apa yang kita impikan. Lalu, kita menyalahkan takdir kerana terlalu kecewa. Sedangkan, kita tidak sedar, apa yang kita perolehi adalah lebih baik dari apa yang kita harapkan.

Sungguh benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita miliki sampai kita kehilangannya. Tetapi sungguh benar pula bahawa kita tidak tahu apa yang belum kita miliki sampai kita mendapatkannya.

Benarkah bahawa percintaan itu sesuatu yang indah? Benarkah setiap pencinta akan terus mengingati kekasihnya walaupun kekasih itu tidak ada buat menemaninya setiap waktu ?

Dan benarlah kata orang itu cinta itu buta. Cinta itu tidak memerlukan cahaya matahari untuk menyuluh jalan sang pencinta itu walaupun jalan itu amat sukar dan berliku. Cahaya hati dan perasaan sudah cukup untuk menerangi segalanya.

Saturday, July 2, 2011

.:: kek aiskrim + coklat ::.

kek,,,coklat,,,kek,,,coklat...bukan kek coklat tapi kek dgn coklat...arini dapat kek ngan coklat spesel dari en.a...nape dapat kek nagn coklat?adakah nak celebrate 'big day' seperti kebanyakan orang,,,celebrate anniversary??haha,,,bukan...sebenarnya lama dah mintak semenjak ulangtahun en.a rasanya,,,tapi baru lah dapat tadi,,,hehe,,,seronok rasanya,,,maceh ye en.a,,,bersusah payah belikan kek aiskrim yang enak dan lazat tu,,,kalau ikutkan saiz dan kesedapan kek itu rasanya mahal,,,dengan adenye huruf -ea- smile tu,,,emmmm,,,haha,,,ape maksud disebalik huruf -ea- itu???tepuk dada tanya hati,,,rasa macam serba salah plak kat en.a,,,tapi takpela en.a cakap kalau nak pape mintak je kat die,,,hehe :))

pastu en.a bagi lagi coklat kesukaanku,,,cadbury + ferrero rocher...wahh,,,kalau selalu makan coklat boleh jadi gemuklah camni,,,tapi ye ke bole gemuk??ada banyak mitos pasal coklat ni,,,boleh gemuklah,,,boleh sakit gigilah,,,boleh tumbuh jerawatlah,,,semua itu repekan oleh orang yang tak suka makan coklat...coklat boleh mengemukkan itu hanyalah mitos jer,,,COKLAT menambahkan mood gembira adalah FAKTA...sebabnya coklat boleh menghantar reaksi positif ke kimia otak dan dapat memperbaiki mood seseorang yang kesedihan atau stress,,,campuran pelbagai bahan dalam coklat menyebabkan rasanya sangat nyaman,,, :)) dan masuk dalam jiwa,,,jadi...kalau orang yang tak suka makan coklat dia rasa kurang gembira,,,jadi...sebenarnya makan coklat itu mengembirakan bukan mengemukan,,,hehehe...maceh sekali lagi en.a kerana membuatkan diri ini gembira,,, :))
kek ini sedap,,, -ea-
coklat ini chumelll,,,

                                                         





Thursday, April 21, 2011

.:: Senyum ::.

Kalau nak jadi awet muda, mesti senyum setiap hari, eh tak, setiap masa. Okay tipu, tak kan masa serius kena senyum jugak. Kalau nak hati sentiasa tenang, aman tenteram, tak kacau bilau, senang je. Jangan ada musuh! Itu paling penting, bagi aku lah :)

Kalau nak orang lain hormat kita, kita kena belajar hormat orang. Kalau nak orang lain sayang kita, kita kena belajar sayang orang. Kalau nak hidup lebih bermakna, kita kena jadikan setiap apa yang kita buat bermakna, berfikiran positif :)

Orang tak akan kacau kita kalau kita tak kacau orang kan? Orang tak kan tipu kita kalau kita tak tipu orang kan? Semuanya punca dari diri kita sendiri. Orang pernah cakap, "Apa yang kita buat, itulah orang akan buat kat kita balik"

Contoh, kalau kita buat jahat pada orang, then orang akan balas balik pada kita. Tapi, kalau kita buat baik kat orang, siapa tak suka kan? Orang tengok pun senang.. So mereka akan balas yang baik balik pada kita. Konklusinya, berbuatlah baik sesama makhluk, jangan pernah ada benci. 
:-)

Saturday, April 16, 2011

.:: Disaat aku mencintaimu ::.


jangan sia-siakan orang yg mencintai kita kerana ia hanya datang sekali dalam hidup kita dan tidak akan kembali untuk kedua kalinya...

Tuesday, April 5, 2011

.:: Hati berbunga riang ::.

Riang-ria hatiku...

Moga hari ini lebih baik dari semalam....
lebih-lebih baik dari yg terdahulu...
dan esok pasti menjanjikan sejuta kebahagiaan...

^__^

Friday, April 1, 2011

.:: 1st April ::.


Salam bunga-bunga cinta...

Tiada apa yang perlu di sharing...
tiada apa yang perlu di luah kan...
even perasaan dah membuak-buak nak nangis.. :(

ohh Tuhan,kuatkan la iman hamba mu ini :!

Thursday, March 31, 2011

.:: Dia ::.

Sayunya hati...sayu sangat...
tidak percayakah dia padaku??
sedangkan niat dihatiku cuma satu...
yang mungkin dia tak tau...
tapi hanya Allah yang maha mengetahui...
setiap niat hambaNya...

:'(

.:: Allah mengetahui apa terbaik utk kita ::.

Menangis air mata darah sekali pun *ayat typical* benda dah nak jadi :'(
tanya diri sendiri adakah kau layak menerima ini?
dugaanNya datang bertimpa timpa...

Tetapi kenapa mesti aku?
mulalah kau nak salahkan takdir...
mulalah bermonolog "kenapa harus aku yang selalu diuji begini? kenapa? 
sambil air rintihan mengalir tapi bukan di mata namun di hati...

Tapi kenapa bukan di mata?
kerana kau sudah alah bisa tegar biasa...tak gitu..?? 
kau sudah kalis dengan semua ini...
nak merintih pun hanyalah di hati...
tak terucap kerana sudah diuji berulang kali...
Adakah kau putus asa? :'(
ingat !! ingat !!
Allah takkan menguji hambaNya jika Dia tahu hambaNya tidak mampu untuk menggalas beban ujian ini...

Arghhhhh! baruku sedar diri ini sangat berdosa...
kalau dilihat bahu sebelah kiri sudah senget sebelah sehingga mahu menyembah bumi...
kerana apa..??kerana dosa yang terlalu banyak...


May ALLAH forgive me.

Wednesday, March 30, 2011

.:: Tak sempurna ::.

Salam bunga-bunga cinta...


Bila ada yang tak sempurna kita kutukkan??
eh..buruknya,,,,hodohnya,,,,. :)
kan??kan??
kenapa nak kutuk,kalau diri sendiri tak sempurna???
kan..??

aku bukan mencari yang sempurna...
tapi aku nak cari yang terbaik dalam hidupku...
aku sedar aku tak secantik Siti Balqis...
tak setulus macam Siti Zulaikha...
tak sekuat Siti Hajar...&
tak sebaik macam Siti Khadijah...

Tapi...
aku Noorashikin Ibrahim...
ingin menjadi yang terbaik...
walaupun aku sedar aku banyak kekurangan... 
aku berusaha untuk menjadi yang terbaik... 

Namun......
aku minta maaf andainya... 
aku tak cukup sempurna dimatamu...
aku harus menjadi diri sendiri sebab aku sedar siapa diriku...
aku bersyukur walaupun aku tak sempurna
tapi aku terbaikkk kan...??

~semoga setiap kebahagiaan itu adalah milikku yg abadi...:)

Tuesday, March 29, 2011

.:: Rindu ::.


hurmmm...
aku rindu laa...
rindu berbicara dengan kamu..
rindu bergurau dengan kamu....
rindu bergaduh dengan kamu....
rindu merajuk dengan kamu....
rindu dipujuk oleh kamu....
rindu memujuk kamu.........
rindu mendengar nasihat kamu...
rindu dimarahi kamu....
rindu berkongsi cerita dengan kamu....
rindu meluahkan rasa sedih dengan kamu...

hurmm...
aku rindu segala-galanya tentang kamu...
kamu...?????


d[-,-]b

Monday, March 28, 2011

.:: Menangis dalam diam ::.

Aku menangis dalam diam...
bertemankan air mata...
mendakap hati yang perih...

Aku menangis dalam diam...
bertemankan gelap gelita...
mendakap jiwa yang rapuh...

Aku menangis dalam diam...
bertemankan alunan nada...
mendakap melodi yang kelam...

Aku menangis dalam diam...
bertemankan kertas usang...
mendakap untaian kata...


-i just write what i want to write..i write what amuses me...it's totally 4 my self..

Saturday, March 26, 2011

.:: Berserah ::.

Salam utk bunga-bunga cintaku...♥♥♥


Ya Allah...
jika benar dia untukku...dekatkanlah hatinya dengan hatiku...
jika dia bukan milikku...damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu...


-cintailah cinta-♥♥

Thursday, January 20, 2011

.:: Pastikan ::.

Song by Dato' Siti...


Pastikan kau dgn aku jgn ada cinta lain..
tak pernah aku terlintas niatku untuk berpaling...
maafkanlah aku sayang bila belum kau bahagia...
sejauh langit di atas kn ku kejar bahagiamu...

^_^

Monday, January 10, 2011

.:: Renungkan ::.

Salam hai :)

Ada mulut,jaga sendiri.

dah besar,bolehlah mula kenal dunia realiti macam mane.
dunia tak seindah yang kita impikan.
dunia tak semudah yang kita dambakan.

kalau belum kenal,
terokalah melalui ciptaanNya.

baik buruknya,kitalah yang rasa.
manis tawarnya kita jugalah yang rasa.

corakkan dunia kita.
buatla apa yang kita suka.

jangan ingat orang itu macamni,maka akan kekallah dia macamtu.
jangan buat penilaian daripada luaran.
jangan berkata macam haram.

"tidak akan kita dapati orang yang pemarah itu senang, orang yang berakal itu haloba, orang yang pemurah itu dengki dan orang yang berputus asa itu kaya" (hukamak)

fikir2 la.
renunglah.